Wil je aan je gezondheid en je fitness werken? Dan is het een goed idee om met gewichten te sporten! Zowel in de sportschool als thuis kan je je lichaam fit en gezond houden door regelmatig met extra gewicht te trainen. Maar waarom is dat nu precies zo’n goed idee?

De voordelen van trainen met gewichten 

Steeds meer mensen beseffen dat om echt fit en sterk te zijn, krachttraining erg belangrijk is. De focus ligt al lang niet meer enkel op cardiovasculaire sporten, zoals lopen of fietsen. Maar wat zijn nu de voordelen van krachttraining voor je lichaam?

1. Spiermassa bouwen

Eerst en vooral verleent krachttraining zich natuurlijk perfect voor het bouwen van spiermassa. Door je spiervezels aan een zwaargewicht bloot te stellen, worden deze gedwongen zich aan te passen. En daardoor gaan ze sterker worden en groeien! 

2. Voor elk wat wils

Daarbij biedt een dergelijke vorm van training het voordeel dat er heel wat manieren bestaan om het te doen. Van korte, 4-minuten durende Tabata trainingen met kleine gewichtjes tot BodyBurn lessen van een uur of zware krachttraining met squats en bench presses, er zijn geen grenzen!

3. Goed voor je gewrichten

Een ander belangrijk voordeel van training met gewichten is dat – als je het ten minste op de juiste manier doet – je er ook je gewrichten sterker mee maakt. Deze passen zich immers ook aan de belasting aan, en dat maakt ze gezonder en duurzamer. Hiermee kunnen vooral op latere leeftijd heel wat gewrichtsproblemen worden voorkomen!

4. Goedkoop sporten

Wil je aan je fitness werken zonder je daarvoor blauw te betalen? Dan is training met gewichten perfect. Zelfs abonnementen bij een sportschool kosten doorgaans niet zo veel, maar de goedkoopste oplossing is natuurlijk om thuis met je eigen gewichten te trainen!

5. Goed tegen de stress

Ten slotte is trainen met gewichten een van de beste stress-busters die er zijn. Heel vaak worden uithoudingssporten aangeraden maar uit veel onderzoeken blijkt dat korte, intensieve inspanningen nog beter zijn om je lichaam met stress te leren omgaan. Wil je je over het algemeen beter en ontspannener voelen – train dan gerust met gewichten!

Ga voor krachttraining thuis!

De voordelen van krachttraining reiken ver, dat is zeker. Bovenstaande zijn echter slechts het topje van de ijsberg, en al reden genoeg om trainen met gewichten in je wekelijkse routine te verwerken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *